Der er efterhånden ikke dem, der ikke har mindst en sky, hvor deres dokumenter, billeder og andre filer bliver gemt. For de fleste private er det som at få en enorm ekstra harddisk, hvor alt kan gemmes, og hvor du ikke længere skal være nervøs for at tage backup af alle de vigtige ting.
Går din computer, tablet eller telefon ned, så kan det i sig selv være rigtig irriterende, men din adgang til skyen består, da den knytter dig til dit brugerID gennem de services der følger med fra producenten af dit IT-udstyr eller den software, du bruger.
Der er som regel en grænse for, hvor meget, du kan have liggende i din sky, men for de fleste private er barren sat højt, og der er plads nok.
Den lokale server og fællesdrevDen lokale server og fællesdrev
De fleste, der har arbejdet for bare en mellemstor virksomhed eller myndighed har arbejdet gennem fælles systemer, men har samtidig også haft adgang til fælles drev. De fælles drev har været der, hvor procedurer og retningslinjer har fandtes, samt alt andet internt for virksomheden eller myndigheden.
Men fælles drev har på samme måde som en intern harddisk på din egen pc mange begrænsninger. Med en harddisk skal der nemlig sikres løbende backup, for ellers er der en risiko for, at alle oplysningerne går tabt, hvis der sker noget.
Det gælder på samme måde med fælles, interne drev. Her er det bare tale om oplysninger i et meget større omfang, hvor tabet vil koste en virksomhed eller en myndighed rigtig meget viden. En situation, der for alt i verden skal undgås.
Skyen er også for virksomhederSkyen er også for virksomheder
En virksomhed eller en myndighed har som regel altid et ID og en tilknyttet e-mailadresse. På den baggrund kan hver enkelt medarbejder tilknyttes deres egen sky gennem deres medarbejderprofil, og alle kan bruge denne sky, som de tidligere brugte deres harddisk til at gemme egne arbejdsopgaver med mere på.
Skifter en medarbejder sin PC ud, får medarbejderen en arbejdstelefon eller går virksomheden over til brug af tablets til visse arbejdsopgaver, så kan medarbejderen få adgang til alle sine dokumenter og opgaver gennem sin sky.
Det er en måde at sikre, at ingen oplysninger går tabt, og det bliver mere og mere almindeligt, at skyen bliver det sted, hvor altid skal gemmes, og at skrivebordet på computeren bliver til forbudt område for alle typer af dokumenter, opgaver og sagsakter.
Men hvad med sikkerhedenMen hvad med sikkerheden
Som hver medarbejder kan få sin egen sky, så kan alle virksomheder og myndigheder samtidig oprette en fælles sky for enten en hel organisation eller for underafdelinger. Som med de personlige skyer kan alle arbejdsopgaver og dokumenter gemmes her.
Det kræver en stor opgave sikkerhedsmæssigt, og det vigtigste ved at vælge den rette sky og dermed også dem, der hoster for virksomheden, det er valget af dem, der kan sikre, at oplysningerne krypteres, sikres mod hackerangreb og løbende er til rådighed for samtlige ansatte, så deres arbejde kan passes på daglig basis.
Der er derfor stor forskel på at vælge protected cloud hosting, som det hedder, fremfor blot at vælge cloud hosting, hvor risikoen er så meget større for, at der er noget, der går galt.
Vælg derfor sikkerhed fremfor alt.